آموزش یادگیری مداوم:سید سعید میر واحدی رئیس مرکز یادگیری الکترونیکی

۱۳ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۰ کد : ۱۵۲۱۹ اخبار و رویدادها اطلاعیه
تعداد بازدید:۳۵۰
بدون تردید شیوع ویروس کرونا بسیاری از قواعد سنتی حوزه‌ی آموزش را به چالش کشیده است. این چالش‌ها در عین حال فرصتهایی را فراهم آورده است که می‌تواند در بلند مدت تاثیرات خوبی بر ذی‌نفعان حوزه‌ی آموزش داشته باشد. تغییر پارادایم آموزش از نوع سنتی آن (یعنی حضوری) به برخط یک تغییر شگرفت در سال ۹۹ بوده است. این تغییر در عین حال که توانست حوزه‌ی آموزش را زنده نگه دارد در عیم حال نشان داد که سرمایه‌گذاری در این حوزه یک ضرورت آینده‌نگرانه است.
آموزش یادگیری مداوم:سید سعید میر واحدی رئیس مرکز یادگیری الکترونیکی

آموزش یادگیری مداوم:سید سعید میر واحدی رئیس مرکز یادگیری الکترونیکی

بدون تردید شیوع ویروس کرونا بسیاری از قواعد سنتی حوزه‌ی آموزش را به چالش کشیده است. این چالش‌ها در عین حال فرصتهایی را فراهم آورده است که می‌تواند در بلند مدت تاثیرات خوبی بر ذی‌نفعان حوزه‌ی آموزش داشته باشد. تغییر پارادایم آموزش از نوع سنتی آن (یعنی حضوری) به برخط یک تغییر شگرفت در سال 99 بوده است. این تغییر در عین حال که توانست حوزه‌ی آموزش را زنده نگه دارد در عیم حال نشان داد که سرمایه‌گذاری در این حوزه یک ضرورت آینده‌نگرانه است.

هرچند نمی‌توان ادعا کرد که آموزش در دوران پساکرونا صرفا آنلاین خواهد بود اما می‌توان گفت که حضور در فضای مجازی در آینده بسیار جدی‌تر خواهد بود و این فضای جدید یکی از الزامات آموزش خواهد شد. استفاده از ظرفیت‌های فضای آنلاین قطعا به دانشگاه‌ها کمک خواهد کرد که در همه‌ی حوزه‌های آموزش، پژوهش، خدمت رسانی و ... تغییرات زیادی به نسبت دوران پیشا کرونا داشته باشند. این تغییرات پارادایم‌های مدیریت دانشگاهی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. با وجود چنین چشم‌اندازی می‌توان ادعا کرد که زین پس دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی نگاهی نو به فضای مجازی خواهند داشت و از این ظرفیت‌ها در پیشبرد اهداف خود استفاده خواهند نمود.

یقینا ورود به چنین فضایی نیازمند یک راهبرد مدیریتی در دانشگاه‌هاست و لازم است واحدهایی با این عناوین به ایفای نقش در دانشگاه ها بپردازند. در همین راستا نیز دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان دانشگاه مرجع علوم انسانی مدیریتی تحت عنوان مرکز یادگیری الکترونیک تاسیس نموده است که هدف اصلی آن توسعه آموزش و خدمت رسانی برخط به اساتید و دانشجویان دانشگاه است. این مرکز با عمری تقریبا 8 ماهه تلاش نموده است که در درجه‌ی اول و در دوران کرونا، آموزش را با کیفیتی قابل قبول زنده نگه دارد و در گام‌های بعدی خود را برای دوران پسا کرونا آماده نماید.

با وجود همه‌ی محدودیت‌های زیرساختی، این مرکز در ترم اول سال 99 روزانه به طور متوسط 800 تا 1000 کلاس و به صورت همزمان (در لحظه) 200 تا 250 کلاس و جلسه‌ی آموزشی را به صورت آنلاین برگزار و مدیریت نموده است. همچنین با استفاده از سامانه‌ی گفتگوی آنلاین که راهکاری برای ارتباط موثرتر اساتید و دانشجویان برای رفع مشکلات آموزش مجازی بوده است این مرکز توانسته است به حدود 6 هزار کاربر منحصر به فرد خدمت رسانی نماید. 63 هزار دانشجو-امتحان نیز در بهمن ماه سال 99 در آمار این مرکز ثبت شده است. تجهیز کلاس‌های دوگان که ترکیبی از دانشجویان حضوری و آنلاین در کلاس درس است از دیگر وظایف مرکز یادگیری بوده است که این مهم تاکنون در دو دانشکده‌ی مدیریت و حسابداری و حقوق و علوم سیاسی به انجام رسیده است و به زودی در سایر دانشکده‌ها نیز انجام خواهد شد.

آنلاین سازی فرآیندهای خدمت رسانی به دانشجویان از دیگر وظایف این مرکز است. طبق اهداف تعریف شده‌ی مرکز، کلیه‌ی فرآیندهای اداری-دانشجویی می‌بایست از طریق سامانه‌ی گلستان و به صورت آنلاین ارائه گردد. هم‌اکنون برخی فرآیندها به صورت انلاین قابل انجام است و برخی دیگر در حال تعریف در سیستم هستند. در نهایت فرآیندهای مرتبط با اعضای هیات علمی نیز در آینده‌ای نزدیک به صورت برخط و سامانه‌ای ارائه خواهد شد که امید است بتواند چه در دوران پاندمی و چه پس از آن راهکاری برای مدیریت بهره‌ور امور باشد.


نظر شما :